ADA 8 JENIS REZEKI DARI ALLAH…

Allah mencipta pelabagai jenis makhluk diatas muka bumi ini..Allah mencipta manusia, haiwan dan pelbagai lagi.. Allah tidak pernah sama sekali mengecewakan hambaNya melainkan hambanNya sendiri yg tidak pandai bersyukur dengan segala nikmat yg telah diberi olehNya..rezeki Allah itu luas dan tidak ada yg lebih hebat pemberiannya melainkan Allah sahaja.

Semua makhluk diberi kan jaminan nya untuk mendapat rezeki bahkan jika kita ingat kembali kisah seekor ulat yg berada dalam batu, juga mempunyai rezeki yg diberi oleh Allah. Walhal bukan itu sahaja, jika kita lihat rezeki yg kita perolehi dlm kehidupan seharian kita, sangat banyak…sebagai contoh oksigen,air,cahaya matahari dan berbagai-bagai lagi..inilah yg merupakan jaminan nikmat dan rezeki yg Allah beri kepada kita.cuma kita sedar atau tidak terserah keatas setiap individu tersebut.

Namun tidak kesemua nya rezeki itu datang bergolek begitu sahaja. Bahkan kesemua manusia itu perlulah mengergti bahawa sesuatu perkara itu tidak akan diperoleh dengan mudah melainkan dengan usaha kita sendiri.sebagai contoh keputusan peperiksaan yg cemerlang adalah merupakan salah satu rezeki yg kita peroleh dr usaha kita bersertakan doa,ikhtiar dan tawakal. Saya sangat yakin dan pasti anda semua pasti pernah medengar perkataan DUIT kan?? Namun ini bukan perkataan duit yg kita guna dlm kehidupan harian kita. Bahkan ia membawa maksud Doa Usaha Ikhtiar Tawakal.

Jika ada segelintir yg mengatakan bahwa rezeki yg mereka peroleh itu dtg dr hasil usaha mereka semata2 dan mengatakan bahawa ia bukan dtg dr Allah maka berjaga2 lah kamu semua kerana takut menjadi sebahgian drpda golongan istikhdraj.(استدراج) Yg mana istidhraj ini membawa maksud Allah memberi nikmat kepada golongan ini dan pada masa yg sama golongan ini merupakan golongan yg ingkar dab lupa akan Allah.. والله أعلم.

Kita boleh lihat bagaimana Allah berfirman dalam surah2Nya dalam memberi rezeki kepada hamba-hambaNya… :

ADA 8 JENIS REZEKI DARI ALLAH

1.Rezeki Yang Telah Dijamin.

‎وَمَا مِن دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ
“Tidak ada satu makhluk melatapun yang bergerak di atas bumi ini yang tidak dijamin ALLAH rezekinya.”
(Surah Hud : 6).

2. Rezeki Karena Usaha.

‎وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى
“Tidaklah manusia mendapatkan apa-apa kecuali apa yang dikerjakannya.”
(Surah An-Najm : 39).

3. Rezeki Karena Bersyukur.

‎لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ
“Sesungguhnya jika kamu bersyukur pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu.”
(Surah Ibrahim : 7).

4. Rezeki Tak Terduga.

‎وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا( ) وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ
“Barangsiapa yang bertakwa kepada ALLAH nescaya Dia akan menjadikan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya.”
(Surah At-Thalaq : 2-3).

5. Rezeki Karena Istighfar.

‎فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا ( ) يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا
“Beristighfarlah kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun, pasti Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, dan memperbanyak harta.”
(Surah Nuh : 10-11).

6. Rezeki Karena Menikah.

‎وَأَنكِحُوا الْأَيَامَىٰ مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ
“Dan nikahkanlah orang-orang yang masih membujang di antara kamu, dan juga orang-orang yang layak dari hamba sahayamu baik laki-laki dan perempuan. Jika mereka miskin, maka ALLAH akan memberikan kecukupan kepada mereka dengan kurnia-Nya.”
(Surah An-Nur : 32).

7. Rezeki Karena Anak.

‎وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ
“Dan janganlah kamu membunuh anak-anakmu kerana takut miskin. Kamilah yang akan menanggung rezeki mereka dan juga (rezeki) bagimu.”
(Surah Al-Israa’ : 31).

8. Rezeki Karena Sedekah

‎مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً
“Siapakah yang mau memberi pinjaman kepada ALLAH, pinjaman yang baik (infak & sedekah), maka ALLAH akan melipat gandakan pembayaran kepadanya dengan lipatan yang banyak.”
(Surah Al-Baqarah : 245).
والله أعلم


Hanya Allah yg lebih mengetahui atas segala2nya. Dan kuasa serta pemberian atas kesemua perkara adalah terserah kepada Allah.. Namun kita sebagai manusia seharusnya menjadi org yg sentiasa bersyukur atas segala nikmat yg diberi oleh Allah. Namun kesyukuran itu bukanlah hanya dengan menyebut kalimah Alhamdulillah semata2 bahkan dengan cara kita melakukan amal ibadah yg diperintahkan oleh Allah kepada kita semua dan Mengikuti amar ma’ruf , nahi munkar.. Dan, secara zohirnya kesemua itu adalah terserah keatas individu itu sendiri samaada mahu menjadi org yang taat kepada Allah atau tidak.. Semoga kita semua menjadi org yg sentiasa dekat dan patuh akan segala perintah yg telah diberikan oleh Allah kepada kita semua. Amin.

Sebarkan walaupun sepotong ayat…

Moga bermanfaat pada semua…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *